Begin van het werk... - Reisverslag uit Taizé, Frankrijk van Martine Steenhuis - WaarBenJij.nu Begin van het werk... - Reisverslag uit Taizé, Frankrijk van Martine Steenhuis - WaarBenJij.nu

Begin van het werk...

Blijf op de hoogte en volg Martine

19 September 2012 | Frankrijk, Taizé

Aaah, thanks voor jullie lieve reacties:). Voor degenen die niet op de hoogte zijn, ik ben van plan hier minstens zes maanden te blijven.

Mijn eerste week voor het werk in Taizé is begonnen.

Het is flink aanpakken, maar tegelijk een rustige week qua gasten, dus ik kan een beetje aan het ritme wennen. De eerste week begin je in ‘the field’ gewoon als gast, dit om te wennen aan het zijn in Taizé, om te arriveren om daarna aan de bak te gaan als permanent. Aan het werk dus. De meiden en jongens leven gescheiden en het is ook de bedoeling dat je als jongens en meiden gescheiden blijft leven. In het werk zie je elkaar wel, maar daarnaast niet zoveel, denk ik. Hoe dat in elkaar zit, moet ik nog een beetje uitvinden, maar dat zie ik vanzelf. Ik vind het wel leuk tussen allemaal meiden, prima.

Alle huizen hebben namen hierzo en waar de meiden leven die rond de 3-6 maanden blijven, wonen in Ntoumi. (Das officieel een plaats in Afrika), so I’m a Ntoumi girl now. We leven hier met verschillende nationaliteiten onder elkaar en verschillende christelijke of religieuze achtergronden. De drukste tijd in Taizé is net achter de rug en nu gaan ook veel permanents terug naar huis, dus ik zit in een tijd waarin veel door elkaar schuift; er gaan veel permanents weg en voor zover er nieuwe komen, komen er lang niet zoveel als dat er weggaan.

Ik moet af en toe erg wennen aan het nieuwe ritme. Ik heb ooit geëgd dat ‘verhuizen mijn grootste nachtmerrie’ is. Because it feels like your fundaments are shaken. So er zijn challenges. But I like t.

Deze week ben ik verantwoordelijk voor collecting the garbage, dat betekend alle vuilnis van de hele heuvel van Taizé ophalen en richting recycling area brengen. Als je gast bent heb je ook een taak – altijd – en ik heb een team onder mijn hoede van ongeveer 12 gasten. Zonder veel uitleg krijg je een taak toegewezen en met de woorden ‘ah… you can manage’ begin je :-s. And you will manage uiteindelijk, creatief aan de bak. Sometimes I like it, sometimes it can be really frustrating, omdat mensen op je rekenen en je eigenlijk niet echt heel erg goed weet hoe je iets moet oplossen op de snelste, meest effectieve manier. Maar ik houd er wel van ofzo.

Verder vind ik het leven tussen ALLEMAAL meiden weird, interessant, leuk en wennen. Het Franse landschap en de mensen om mij heen zijn leuk en interesting; ik geniet wel.

Hoe is het bij jullie?

Lieve groet,

Martine


  • 19 September 2012 - 14:38

    Naomi:

    Martine!
    Erg leuk verhaal om te lezen!! Ben blij dat je het leuk vindt.
    Hier alles goed, ook flink wennen! ;)
    Succes en ik ben benieuwd naar het overige deel van je reis! =D

  • 19 September 2012 - 14:43

    Gieneke:

    Hey Martine,

    Leuk om weer wat van je te horen, toevallig zeiden Verona en ik gister tegen elkaar, ben benieuwd hoe het met Martine gaat.
    Fijn om te horen dat je aardig went daar! En dat je een leuke taak hebt ontvangen :)

    Hier gaat het goed, we zitten weer helemaal in het ritme, van school en werk. Verder gaat het hier zoals het altijd gaat hier.

    Liefs, knuffels en grtjes ons
    Gieneke, Verona en Esmay

  • 19 September 2012 - 15:16

    Hetty Katgert:

    Hallo Martine,

    Leuk om je verhaal te lezen, veel succes en werkplezier gewenst en ik volg je op de site.


    groeten hetty

  • 19 September 2012 - 15:32

    Vanja:

    Hey Martine,

    Klinkt uitdagend. Lekker groeien dus deze periode.
    Heel veel plezier nog en tot het volgende mailtje.

    Groet, Vanja

  • 19 September 2012 - 15:50

    Arjan En Hanna:

    Hej Martine,

    Goed om te horen dat het bevalt!
    Maar het is zo te lezen ook nog wel wennen; veel uitdagingen en zaken om te leren, zeg maar.
    Veel plezier en zegen!

    Groetjes!

  • 19 September 2012 - 16:49

    Marchelle:

    Hoi Martine,

    Leuk om zo een beetje te volgen wat je doet. Het klinkt goed, veel plezier en succes daar!

    groetjes Marchelle

  • 19 September 2012 - 18:00

    Johan:

    Hey Martine, heb je mn bericht weggehaald?
    Of ging er wat fout met dit?

    Maakt niet uit, gaat goed lees ik, en wennen met verantwoordelijkheden enzo.
    mooi man
    GENIET er van, het is een hele ervaring!!

    Groetjes, Johan je broer

  • 19 September 2012 - 18:12

    Johan:

    OH ik zie het al, was een andere blog:)
    GREETZ

  • 19 September 2012 - 18:15

    Lydia:

    Heey Tienie!!

    Leuk om te lezen. Ja, je bent echt verhuisd naar Frankrijk! :D

    Hier gaat het z'n gangetje. Schooljaar is weer begonnen en vrijdag word ik alweer 30. ;-)

    Veel liefs!!

  • 19 September 2012 - 18:15

    Lydia:

    Heey Tienie!!

    Leuk om te lezen. Ja, je bent echt verhuisd naar Frankrijk! :D

    Hier gaat het z'n gangetje. Schooljaar is weer begonnen en vrijdag word ik alweer 30. ;-)

    Veel liefs!!

  • 19 September 2012 - 20:53

    Ellen:

    Moiii Martine!

    Wat tof dat ik ook van je belevenissen mag genieten. leuk om te lezen wat je daar allemaal doet!
    Hier ook alles prima, werken, socializen, ik vermaak me wel... Heb alleen ookwel ff zin in een retraite ofzo eventjes mn tellertje op 100 weer zetten. Maar dat zit er ff niet in helaasch.

    Nou succes en zegen daar!!

    Gr.
    Ellnnnn

  • 20 September 2012 - 09:01

    Robbert:

    Hahahaha, ze weten je wel op de juiste plek te zetten qua takenpakket hè... hihi

    Ik ben blij dat je het "overwegend" naar je zin hebt, blijf dicht bij God dan ga jij het helemaal maken daar!

    Liefs...

  • 20 September 2012 - 21:47

    Rooskip:

    hai kip,
    leuk om dit zo te horen! Het klinkt inderdaad anders, maar ook leuk. blijf maar lekker schrijven enzo, ik vind het tof om zo een beetje je indrukken mee te maken. geniet lekker en laat het (lekker) komen zoals het is. later

  • 21 September 2012 - 13:03

    Gabrielle:

    Hoi mooie meid,
    leuk om je verhaal te lezen! houdt ons op de hoogte....
    groetjes van Wim en mij....

  • 29 September 2012 - 07:31

    Natasja:

    Hey Martine!

    Door omstandigheden lees ik nu je verhaal pas, maar leuk om te lezen! Je zal nu intussen wat meer gewend zijn denk ik :)

    Have fun en God bless!

    Hug, Natasja

  • 29 September 2012 - 12:08

    Martine Van Dalen:

    Hoi Martine,

    Leuk om te lezen dat je daar zit! Dapper van je om deze keus te maken.
    Ik wens je een goede tijd met God en de nieuwe mensen die je ontmoet.
    Hij zal je altijd weer opvangen!

    groetjes Martine

  • 06 Oktober 2012 - 19:05

    Pieter & Riekje :

    Dag Martine,
    Leuk om even iets over jouw te lezen ! Fijn dat het zo goed met je gaat .
    Wensen je heel veel goeds en God's Zegen met het werk dat je gaat doen .
    Vanuit Winschoten een lieve groet .

    Pieter & Riekje

  • 15 Oktober 2012 - 20:53

    Margreet & Johan:

    Hé Martine! Hoe gaat het met je? Ben je al helemaal op je plek? Ik hoop dat alles goed met je gaat, tot nu toe klinkt het goed :) Nou, we denken aan je hoor.
    Liefs van Margreet en Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martine

Nadat ik mijn opleiding GPW heb afgerond wil ik een half jaar richting Taizé gaan. Ik hoop op een stuk rust, tijd met God, mooie gesprekken, inzicht te krijgen, werken, werken, werken en gewoon een goede tijd te hebben.

Actief sinds 19 Juli 2012
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 7751

Voorgaande reizen:

12 September 2012 - 12 Maart 2013

Zes maanden naar Taizé

Landen bezocht: