Naar de stilte - Reisverslag uit Taizé, Frankrijk van Martine Steenhuis - WaarBenJij.nu Naar de stilte - Reisverslag uit Taizé, Frankrijk van Martine Steenhuis - WaarBenJij.nu

Naar de stilte

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

20 Oktober 2012 | Frankrijk, Taizé

Ha Allemaal,

In de afgelopen weken ben ik meer en meer aan het wennen hierzo in Taizé. Het is best wel interessant wat het inhoudt om als groep mensen uit verschillende culturen samen te leven.

De afgelopen weken was het vooral rustig, 300 - 400 mensen, en dan heeft opeens een land vakantie en trekken zo'n 1000 jongeren deze kant op. De vorige week was dat Duitsland en zat Taizé tjokvol met Duitse mensen. De komende weken is het tijd voor de 'French weeks' dan komen de Franse jongeren deze kant op (zo'n 4000) en gaan we BERGEN werk verzetten met een relatief kleine groep permanents.

Wat ik leuk vind, is dat ik zo mijn buurlanden en mn eigen land beter leer kennen, het is bijzonder om dat zo mee te maken. Duitsland zit best wel anders in elkaar als Nederland en de eigenheid van de Duitse mensen is ook net effe iets anders. Zo krijg ik een groter plaatje van mijn eigen leefomgeving/land te zien.

De afgelopen tijd heb ik met teams tenten afgebroken en opgeborgen, reed ik tractor, heb ik toiletten schoongemaakt, nog meer schoongemaakt, en nog meer schoongemaakt. Je zou zeggen, waarom ben je hier? Het is gewoon heel erg mooi. En soms vind ik het lastig, maar meestal niet, dat ik hier simpel werk doe zoals veel schoonmaken.

Het is erg simpel leven, werken, en vooral veel bidden, of de gelegenheid tot bidden, mensen ontmoeten en lèven.
De afgelopen week maakte ik met een paar meiden uit NL en België de Big Kitchen schoon, en de komende week heb ik weer nieuw werk; silence housekeeping. Ik ben 24 uur per dag degene die zorgt dat alles op taizé-rolletjes loopt. Uitdaging, maar heb er zin in. Zo schakel ik elke week weer om naar een nieuwe groep mensen en taken. Ik voel me wel als een vis in het water hierzo.

Als ik erover nadenk hoe het leven hier is, als ik het zou moeten omschrijven is het simpel leven. Met heel weinig heel veel bereiken.

Oké, ik ga verder. Bidden :-). Nee, het eten wacht op mij.

Liefs!

Ps.: een quote van mijn 'roomie', deze wijsheid wil ik jullie niet onthouden:
zij: women are crazy!
Ik: No, we're not crazy
zij: Yes, we're crazy. And men are just STÙPID.
Ik.: Stilte...

  • 20 Oktober 2012 - 19:49

    Lydia:

    Hey lieve Tien,

    Bijzonder dat je het daar zo naar je zin hebt.

    Leuk om te lezen, dankjewel voor je verhaal.

    Wij hebben nu herfstvakantie hier!


    Liefs Lydia

  • 20 Oktober 2012 - 21:33

    Tjerk:

    He Martine! Mooi dat je daar zit. Doet me een beetje denken aan mn tijd bij Labri. heerlijk om in een ritme van anderen te leven. Klinkt alsof je lekker uitgedaagd wordt daar. wel bidden voor t eten he! ;)

  • 20 Oktober 2012 - 21:48

    Pieter En Riekje:

    Hoi Martien ,

    Leuk om het verhaal te lezen ,erg fijn dat het zo goed met je gaat !

    Lieve groet en zal ook voor je Bidden ! Riekje

  • 21 Oktober 2012 - 17:39

    Rina:

    Hallo Martine

    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt,bijzonder om te lezen.
    Gods zegen en kracht bij alles wat op je weg komt.

    Groetjes Rina

  • 22 Oktober 2012 - 11:56

    Trijnie:

    Dag Martine,

    eindelijk even de gelegenheid om je reisverslag te lezen. Klinkt goed en ik begrijp dat je het naar je zin hebt.

    groet Trijnie

  • 22 Oktober 2012 - 22:56

    Jacob:

    Hoi Martine,
    Heb je reisverslagen nu pas ontdekt... leuk!
    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    God bless ! van uit Winschoten...
    Groet Jacob

  • 23 Oktober 2012 - 19:30

    Arjan En Hanna:

    Hey Martine,

    Leuk om weer wat van je te lezen! Het gaat goed zo te lezen, das mooi!
    Het klinkt ergens wel 'relaxed eenvoudig' ja, al zal je hard moeten werken. Maar toch, vast minder onbelangrijke dingetjes aan je hoofd, waar we hier in Nederland vaak zo druk mee kunnen zijn...

    Geniet en veel zegen daar!

    Groetjes, Arjan en Hanna

  • 25 Oktober 2012 - 09:11

    Jenneke:

    Hey Martine,

    Leuk verslag, je hebt dus goed je draai gevonden in Taize zo te lezen. Mooi hoor.
    Heel veel plezier, succes en zegen toegewenst.

    Groetjes Jenneke

  • 29 Oktober 2012 - 11:15

    Antoinette:

    Hey Martine,

    Bijzonder om te lezen! Het is iets heel anders dan studeren/ werken in Nederland maar het past wel bij je volgens mij! Een goede tijd daar verder!

    Groetjes Antoinette (en Jan-Willem ook natuurlijk)

  • 30 Oktober 2012 - 18:46

    Coba Mulder:

    Dag lieve Martine
    Geweldig te lezen hoe je daar allerlei mensen uit verschillende landen ontmoet. En gewoon lekker aan het werk waarbij je gedachten de vrije loop kunnen gaan. Kan me indenken dat het heerlijk is zo een tijdje te genieten, ook van een intensief gebedsleven.

    Ik wens je heel veel fijne momenten toe.
    liefs
    Coba

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martine

Nadat ik mijn opleiding GPW heb afgerond wil ik een half jaar richting Taizé gaan. Ik hoop op een stuk rust, tijd met God, mooie gesprekken, inzicht te krijgen, werken, werken, werken en gewoon een goede tijd te hebben.

Actief sinds 19 Juli 2012
Verslag gelezen: 1029
Totaal aantal bezoekers 7749

Voorgaande reizen:

12 September 2012 - 12 Maart 2013

Zes maanden naar Taizé

Landen bezocht: